Het Business Model Canvas (BMC) is een handig instrument om op een universele manier uw bedrijf of organisatie in kaart te brengen en te analyseren.
Door 9 fundamenten van uw bedrijf in kaart te brengen, komt u snel tot de essentie van uw business model.
Wat zijn die 9 fundamentele parameters?
- Customer Segments: Welke klanten segmenten bedient u? Hoe meer u in detail gaat,hoe relevanter: gaat het om B2B? B2C? Wat zijn de geografische, sociale, demografische kenmerken die er toe doen?
- Value Proposition: Wat is uw toegevoegde waarde voor de klant? Welke problemen lossen uw producten of diensten op bij uw klanten? Welke klantbehoeften worden ingevuld?
- Channels: Via welke kanalen wordt uw waardepropositie aan uw klanten bekendgemaakt, verkocht, verdeeld, geleverd?
- Customer Relationships: Hoe sterk zijn uw klantenrelaties? Hoe onderhoudt u het contact (on- & offline) met uw verschillende klantensegmenten?
- Revenue Streams: Welke inkomsten stromen voort uit de verdeling of verkoop van uw waardepropositie?
- Key Resources: Wat zijn uw belangrijkste bronnen om uw waardepropositie aan te bieden, te produceren, te leveren?
- Key Activities: Welk zijn uw kernactiviteiten? Waarin maken jullie het verschil?
- Key Partnerships: Wie zijn de partners die ervoor zorgen dat dit allemaal gebeurt? Wie zijn jullie leveranciers? Welke activiteiten worden geoutsourced en waarom?
- Cost Structure: Hoe zijn de kosten gestructureerd? De vaste, variabele, directe, indirecte, … als u alle kosten in kaart brengt, krijgt u een goed zicht op de mogelijke verbeteringen.
Deze oefening kan u met een aantal medewerkers, partners of andere stakeholders maken. De analyse kan ook toegepast worden op uw concurrenten, klanten, leveranciers. Met de BMC ontdekt u op een snelle en efficiënte manier de groeimogelijkheden en gevarenzones van uw bedrijf. Het doel is om uw businessmodel scherp te stellen zodat success verzekerd is. ACTitude kan daarbij de rol van kritische, maar pragmatische challenger zijn.
Download hier gratis het volledig document met voorbeeldsjabloon