Mensen groeien mee met uw kantoor. Uw kantoor groeit mee op het ritme van de groeimindset van mensen.

WHY?
Verbindend leiderschap betekent gedeelde verantwoordelijkheid voor groei en werkplezier

Het principe ‘Kantoor coaching’ is ontstaan op een ogenblik dat onze aanpak vooral gefocust was op het persoonlijk leiderschap en de samenwerking van de zaakvoerder(s). Tijdens onze sparringsessies met hen faciliteerden we de aanpak van  ‘real life’ management- en leiderschapsvraagstukken.

Coaching betekent immers: ‘het beste van iemand naar boven halen door gerichte vraagstelling’.
Met andere woorden: de oplossing op alle vraagstukken zit in uzelf. De coach activeert en stimuleert uw groeimindset door de juiste vraagstelling en navigeert u naar krachtdadig functioneren.
Investeren in persoonlijke en professionele groei betekent op termijn dus niet alleen tijdswinst maar ook een boost voor sterk ondernemerschap en wendbaar inspelen op veranderende situaties, verbindende communicatie en doelgerichte efficiëntie.

Eens op dat punt gearriveerd, kwam de vraag: ik groei, maar hoe groeien mijn medewerkers op dat ritme mee? Hoe delen we die kennis, die vaardigheden zodat we met gedeelde verantwoordelijkheid en meer werkplezier kunnen bouwen aan die groei?

De werking van uw kantoor tegen het licht houden kan u veel voordelen opleveren. Aan de hand van een “brown-paper oefening” brengen we samen met u en uw team uw processen in kaart zoals ze nu zijn (as is). Reeds bij het opmaken van die flow komen al de eerste opmerkingen, suggesties en verbeterideeën naar boven en vooraleer u het beseft worden alle medewerkers betrokken bij het verbeteren van de werking van uw kantoor. Uw droomscenario (to be) wordt realiteit.
Sterker nog: samen aan de werking van uw kantoor werken levert de ultieme SAMEN-WERKING op.
Het resultaat is een kortere doorlooptijd van de dossiers tegen lagere kosten én fiere medewerkers.

HOW?
Mensen en processen simultaan naar een next level tillen: vermenigvuldigen door te delen

Wat u aandacht geeft, groeit. Als medewerkers ervaren dat zij ruimte krijgen om te groeien en gesteund worden in hun groeiproces, vinden zij het vaak vanzelfsprekend dat zaakvoerders een beroep doen op hun betrokkenheid, op hun bereidheid om mee te denken met het kantoor en, indien nodig, die extra mile te gaan. Op die manier ontdekt u als zaakvoerder ook dat u de verantwoordelijkheid voor operationele vraagstukken, succesvoller samenwerken door betere communicatie en brainstorming over innovatie ook dieper in de organisatie kan leggen. Als mensen weten dat hun input gewaardeerd wordt, creëren ze hun eigen werkplezier en jobfierheid.
Op die manier maken ze zichzelf en anderen succesvol.

WHAT?
Wij leveren maatwerk, wij stellen in co-creatie met u het geknipte programma samen voor uw kantoor

Hoe ziet zo’n programma er uit?


Met volgende modules hebben wij een ‘proven trackrecord’ opgebouwd.
Een minimum bouwpakket van modules is aan te raden om de integratie van het geleerde te verzekeren, maar er kan gewerkt worden op maat van uw kantoor.
Met andere woorden, ook ons programma kan flexibel meegroeien met het kantoor.

  1. Intake gesprekken (45’) met alle sleutelmedewerkers om het referentiekader en de rolverdeling toe te lichten. Als zaakvoerder blijft u namelijk in de driver’s seat, wij faciliteren enkel de navigatieroute en dat steeds in overleg met u.
  2. Polaroid Quick Scan® met de zaakvoerder(s) om groeibasis (sterke punten) en groeipotentieel (pijnpunten, uitdagingen) in kaart te brengen. Deze Polaroid® oefening objectiveert, de interviewtechnieken zijn er op gericht om de juiste aanpak te bepalen.
    Dit is een ‘nulmeting’ die evolutie en ROI ‘meetbaar’ kan maken en na bijv een periode van 1 à 3 jaar kan worden herhaald om progressie ‘tastbaar’ te maken.
  3. Brown Paper oefening met alle medewerkers. Tijdens 4 sessies met telkens een week er tussen, brengen we samen met u en uw medewerkers de flow van uw werkprocessen in kaart. Met behulp van post-its, een groot vel bruin papier en veel geestdrift wordt eerst de huidige situatie geregistreerd. Iedereen wordt uitgenodigd hieraan mee te werken en omdat de brown paper zichtbaar bij u op kantoor blijft hangen, kan er aan gewerkt wanneer dat past. Tijdens de wekelijkse opvolgmomenten worden aanpassingen gevalideerd en wordt de gewenste situatie stilaan vorm gegeven. Op 3 weken tijd creëert u een verbeterdynamiek die de samen-werking van uw kantoor blijvend naar een hoger niveau tilt.
  4. Insights DISCovery traject met alle medewerkers. De kleurenmethodologie biedt een gemeenschappelijke taal om individuele werkprofielen met hun sterktes en uitdagingen bespreekbaar te maken in het team. Daarnaast kan er aan de hand van dit instrument ook het DNA van het kantoor bepaald en dus gestuurd worden wat meteen ook toepassingsmogelijkheden biedt voor het HR beleid. Eens de DISCovery geïntroduceerd, zijn er heel wat concrete toepassingsmogelijkheden oa: op het vlak van communicatie, samenwerken, conflicthantering, omgaan met verandering, motivatie … De focus ligt op het waarderen van verschillen.
  5. 3-maandelijkse opvolggesprekken (45’) aan de hand van agendapunten vooraf met u besproken. Feedback aan de zaakvoerder(s) met als doel: suggesties van aanpak zowel qua verbetering van organisatie als professionele groei van mensen + evolutie meetbaar maken. De coach filtert de inhoud van de gesprekken, rekening houdend met het verzekeren van confidentialiteit enerzijds, anderzijds weten de deelnemers dat deze gefilterde feedback naar de zaakvoerder(s) bedoeld is als hefboom voor persoonlijke groei én die van het kantoor. Frequentie is op verzoek aanpasbaar aan behoefte.
  6. Mogelijkheid tot Leiderschapstraject voor sleutelfiguren op kantoor. ‘Van Persoonlijk naar Inspirerend Leiderschap’ (4 sessies van 3u, individueel of in kleine teams – inhoud modules: programma op vraag en op maat)
  7. Mogelijkheid tot ‘on call’ interventies (per mail, per telefoon, via videobellen of ‘live’ naargelang voorkeur en onderwerp)
  8. Maandelijkse Tips & Tricks van de ACTitude coach, op maat van de noden van de organisatie. Deze tussentijdse ‘groeimomenten’ zijn belangrijk om de continuïteit van het leren te verzekeren. Concrete toepassingen van deze Tips & Tricks zullen ook telkens op agenda staan bij de opvolggesprekken.

WAT LEVERT HET OP?
Voor u als zaakvoerder:

  • Ondersteuning bij uw beleidskeuzes voor HR
  • Mogelijkheid om te sparren met een externe partner bij lastige vraagstukken en beslissingen
  • Meer balans, minder zorgen

Voor het team:

  • Sterk Persoonlijk Leiderschap bij het hele team met als resultaat een gedeelde verantwoordelijkheid voor kwaliteit en groei.
  • Intrapreneurship: een draagvlak voor initiatief en input, betrokkenheid en ambassadeurschap
  • Focus op service en klantgerichtheid door verbeterde interne communicatie en samenwerking

Voor het kantoor:

  • Snellere afhandeling van de dossiers tegen lagere kosten
  • Meer stabiliteit, minder verloop
  • Meer tevreden medewerkers dus meer tevreden klanten
  • Focus op continuïteit, rendabiliteit en werkplezier

Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek of stuur een mail naar chris@actitude.be