Over strategie zijn er tienduizenden boeken geschreven, hele bibliotheken vol.
Waarom intrigeert strategie ons zo?
Intuïtief voelen we het belang aan van strategie, maar onze ervaring is dikwijls niet onverdeeld positief. De meeste bedrijfsleiders, ondernemers en managers hebben een haat-liefde verhouding met strategie- en businessplannen. Sommigen denken misschien aan minder goede ervaringen: een tijdrovende oefening waar veel manpower in gaat en het resultaat verdwijnt op het einde in de kast. Of we hebben het nog nooit (goed) gedaan en zien het als een olifant.
Er ontstaat een weerstand omdat we niet weten hoe een strategie werkelijk kan opleveren. Wanneer we dit slim en pragmatisch aanpakken, hoeft het echter helemaal geen olifant te zijn of een bundel die in de kast verdwijnt.
In ‘Strategie vanuit een Waarderende Aanpak’ vertellen we kort over een alternatieve manier om aan strategieontwikkeling te doen. En vergeet niet: ‘Als je niet weet waar je naartoe gaat, kom je zeker ergens anders uit …’ (Lawrence Peter, bekend van het Peter-principle)
Strategie vanuit een Waarderende Aanpak
‘Appreciative Inquiry’ of ‘Waarderend Onderzoek’ werd in de late jaren 80 geïntroduceerd door David Cooperrider en Suresh Srivastva. Hun aanpak was bedoeld om vanuit een positieve benadering strategische verandering te initiëren.
Vaak vertrekken we bij strategische oefeningen vanuit een probleemfocus, omdat iets niet goed loopt en we naar oplossingen zoeken.
Als we echter waarderend onderzoeken, ontdekken we vanuit een positief geformuleerde vraag wat we in de actuele situatie goed doen, waar we sterk in zijn (DISCOVERY) en hoe we daarvan meer kunnen doen om nog succesvoller te zijn in de toekomst (DREAM). Vanuit die positieve focus creëren we een positieve kijk op de toekomst.
Op die manier vermijden we dat mensen onbewust, en soms ook bewust, weerstand ontwikkelen tegen verandering omdat ‘Waarderend Onderzoek’ verhalen vertelt van continuïteit waarbij het kind niet met het badwater wordt weggegooid, maar waar we verder bouwen op de sterke elementen uit verleden en vandaag.
Vanuit dat ideale toekomstbeeld kunnen we dan een plan maken dat aansluit bij de noden en de middelen van het bedrijf en de mensen (DESIGN). Dat wordt vervolgens concreet vertaald naar de acties die de visie en missie kunnen realiseren (DESTINY).
De strategieontwikkeling wordt op die manier een uitdaging in plaats van een opdracht. De positieve benadering werkt aanstekelijk omdat medewerkers van bij de start kunnen betrokken worden. Door het delen van hun succeservaringen voelen zij zich meteen ook medeverantwoordelijk voor het resultaat.
5 voordelen van Waarderend Onderzoek
- Focust op mogelijkheden
- Betrekt iedereen
- Creëert breed draagvlak
- Implementeert gemakkelijk
- Verankert resultaat
Krijg zin in strategie
Zorg dat je businessplannen niet in de kast verdwijnen. Hou ze levend en zinvol door ze dagelijks te delen.
Hak de olifant in mootjes zodat hij hapklaar wordt voor alle betrokkenen.
Wil je meer weten over strategieontwikkeling? Geïntrigeerd door Waarderend Onderzoek?
Contacteer ons via het contactformulier.
Doe nu de gratis Mini-Polaroid en scoor jouw bedrijf op strategie.